Bij Gîte Grootenhout begrijpen we dat mantelzorgers dag in dag uit vol toewijding voor hun naaste met dementie zorgen. We realiseren ons ook dat het nemen van een welverdiende vakantie een uitdaging kan zijn. Daarom streven we naar een aanpak waarbij zowel de behoeften van personen met dementie als de behoeften van mantelzorgers vervuld worden. In deze blog gaan we het hebben over de zorgen van mantelzorgers en hoe wij hen geruststellen. Ons doel is hierbij om mantelzorgers de gemoedsrust te geven die ze verdienen zodat ook zij kunnen genieten tijdens een week waarin zij even niet hoeven zorgen.
1. Passende activiteiten:
Elke persoon met dementie is uniek. Daarom zijn onze vakantieprogramma's flexibel en aanpasbaar aan individuele behoeften. Zo is er altijd een op de gasten afgestemd programma. We werken nauw samen met mantelzorgers om een planning te ontwikkelen dat rekening houdt met ieders specifieke situatie om te voldoen aan de zorgvraag en tevens zo veel mogelijk geluksmomenten te realiseren.
2. Ervaren personeel:
Ons personeel is toegewijd aan het bieden van hoogwaardige zorg. Het bestaat uit echte mensen-mensen die het onze vakantiegangers als geen ander naar hun zin maken en een soepele overgang naar onze vakantieomgeving faciliteren. Vanwege onze jarenlange ervaring op Ouderenlandgoed Grootenhout zijn wij buitengewoon ervaren en vindingrijk in de omgang met mensen met dementie. We denken in mogelijkheden en handelen vanuit verleiding, waardoor onze vakantiegangers met dementie op veilige wijze bijzonder veel vrijheid bij ons kunnen ervaren.
3. Transparante Communicatie:
Communicatie is essentieel, zowel voor als tijdens de vakantie. Uiteraard is de gemoedsrust van de mantelzorger van groot belang, des te belangrijker is hierbij transparantie. Geheel naar wens houden we mantelzorgers op de hoogte van de status en het welzijn van hun dierbare. Dit doen we afhankelijk van de voorkeur van de mantelzorger met behulp van verschillende communicatiemiddelen zoals foto-updates, e-mails of telefonische gesprekken.
4. Vertrouwde elementen en routines:
Mantelzorgers kunnen zorgen ervaren om toenemende verwarring tijdens of na een vakantie van hun naaste met dementie. Vertrouwde elementen, zowel in het vakantieverblijf als in de reistas die meegaat op vakantie, spelen een cruciale rol om verwarring te voorkomen. Daarnaast behouden we zo veel mogelijk dagelijkse routines tijdens de vakantie. Lees een uitgebreide toelichting van onze aanpak en hoe dit tijdens onze proefvakantie heeft gewerkt in Een Zorgeloze Vakantie: Tips voor het Voorkomen van Verwarring bij Dementie.
5. Zorg voor mantelzorgers
Mantelzorgers kunnen een gevoel van isolatie ervaren. Het organiseren van een vakantie voor hun naaste met dementie kan gepaard gaan met schuldgevoelens over het loslaten van de dagelijkse zorg. Ook kunnen zij schaamte ervaren wanneer hun naaste met dementie gedrag vertoont dat niet overeenkomt met hun vroegere zelf. Om mantelzorgers te helpen bieden wij hen ondersteuning. Dit kan in de vorm van informatievoorziening of door bijvoorbeeld mantelzorgers (die dit wensen) met elkaar in contact te brengen. Zo helpen we mantelzorgers om echt even tot zichzelf te komen.
Voor meer informatie over onze vakanties voor mensen met dementie en hoe we mantelzorgers ondersteunen, nodigen we je uit om je aan te melden voor 'het Gîetertje' (onze digitale post). Samen kunnen we ervoor zorgen dat vakanties voor iedereen een waardevolle en zorgeloze ervaring worden.
Bình luận